Stillingsbeskrivelse for Koordinerende Kordegn på Asmild Kirkes Kordegnekontor
Stillingen:
Stillingen som koordinerende kordegn i Asmild-Tapdrup pastorat, med teamledelsesopgaver for personalet i Asmild består af to arbejdsområder, der i det daglige har en stor forbundethed.
Arbejdet som kordegn indeholder følgende arbejdsopgaver, der udføres fra kirkekontoret i Asmild Sogn:
- Personregistrering, herunder attestudskrivning og skrivelse af fadderbreve. Hvis uddannelsen ikke haves på forhånd, vil den blive tilbudt af menighedsrådet.
- Ansvarlig for sognets PR i samarbejde den resterende personalegruppe.
- Sekretær for sognets præster og menighedsråd
- Kalenderansvarlig.
- Deltagelse i provstiets afløserordning for kordegnene i Viborg by.
- Kendskab til pc, telefoner og andet elektronisk udstyr.
- Lettere regnskabs opgaver
- Div. forefaldne kontoropgaver, som f.eks. telefonbetjening, udskrift af salmeark, indkaldelse af vikarer og modtagelse af tilmeldinger til forskellige arrangementer.
Teamledelsesopgaver i Asmild Sogn:
Den koordinerende kordegn har ansvaret for den daglige drift og fungerer som dialogisk bindeled mellem menighedsrådet og personalet. Dvs. at opgaven primært består i at formidle information til og fra personalet og menighedsrådet, samt hjælpe personale og menighedsråd i den daglige drift med opgaver og beslutninger i det nødvendige omfang. Der er altså ikke tale om personaleledelse, som ligger hos menighedsrådet kontaktperson, men om en koordinerende og understøttende teamlederrolle.
Det er menighedsrådet, der har det overordnede ansvar og udarbejder rammerne for sognets daglige drift, og den koordinerende kordegn fungerer således som stedfortræder for menighedsrådet i hverdagen.
Stillingen som koordinerende kordegn placeres organisatorisk med reference til menighedsrådet. Menighedsrådet delegerer opgaver og ansvarsområder til valgte medlemmer, som derved bliver den koordinerende kordegns samarbejdspartner i hverdagen. En del af opgaven vil derfor også være at sætte personalet i kontakt med de relevante menighedsrådsfunktioner, når det er nødvendigt.
Personalet:
Personalegruppen, som den koordinerende kordegn skal bistå i at have overblikket i den daglige drift, består af individuelle fagpersoner med selvstændige arbejds- og ansvarsområder. De er i deres hverdag selvledende, hvorfor den koordinerende kordegn primært skal hjælpe dem, hvis der opstår tvivl om opgaveløsning eller administrative opgaver. Evt. konfliktløsning foregår på menighedsrådsniveau, hvor den koordinerende kordegn vil sidde med som repræsentant for både personale og menighedsråd.
Opgaverne består i, men er ikke udelukket til:
- Administrative opgaver, som f.eks. kørselsregistrering, vikardækning og modtage sygemeldinger
- Koordinere og facilitere opgaveløsningen i den daglig drift.
- Ansvarlig for at holde sig ajour med den kirkelige lovgivning samt øvrige regler og bestemmelser, der er relevante for menighedsrådets arbejde.